Psychické aspekty onemocnění

Admin, 7. 12. 2016

Každý člověk má vlastní pohled na svou nemoc. Někomu vadí její vzhled a estetická nedostatečnost, jiný mnohem více trpí fyzickou stránkou - svěděním, bolestí, ztuhlostí a neohebností kůže. Děti svou nemoc nesnáší většinou z obou důvodů.

Jedna věc je jistá - Není to vaše vina, že trpíte touto nemocí!

Atopický ekzém a lupénka velmi zasahují do psychiky člověka a mohou přinášet řadu pocitů a emocionálních reakcí.

  • Cítím se trapně, když mám na kůži fleky. Nejraději bych někam zalezla.
  • Závidím ostatním, že mají perfektní kůži.
  • Mám strach, že si nenajdu přítelkyni.
  • Z toho, co se děje s mou kůží, jsem zmatená.
  • To není fér! Proč zrovna já musím trávit tolik času péčí o pokožku?
  • Cítím se se svými problémy osamělý, nikdo nerozumí tomu, co prožívám.
  • Mám pořád strach, že se můj stav ještě zhorší.
  • Cítím se provinile, že se škrábu, ačkoliv vím, že bych neměla.
  • Nechce se mi o tom mluvit. S mou kůží není nic v nepořádku.

Psychika má na rozvoj onemocnění výrazný vliv a u většiny pacientů může stres vyvolat vzplanutí kožních projevů. Tak vzniká jakýsi začarovaný kruh, protože kožní projevy jsou stresujícím faktorem.

Někteří pacienti si odmítají připustit, že potřebují léčbu a speciální péči o pokožku. Myslí si, že když budou nemoc ignorovat, prostě zmizí. I taková reakce je běžná, je však nejlepší cestou, jak způsobit zhoršení jejího stavu.
Z výzkumů vyplývá, že se u pacientů mnohem výrazněji dostavují deprese, častěji jsou popisovány nutkavé představy a jednání, pocity méněcennosti a vyšší agresivita. Bohužel se objevují i aktivní sebevražedné myšlenky.
Ve chvílích, kdy cítíte beznaděj, zlobu a frustraci, je nejdůležitější si o problémech pohovořit – s členem rodiny, blízkým přítelem/kyní nebo lékařem.

Nebraňte se navštívit psychologa nebo psychiatra.
Život s masivním poškozením pokožky ovlivňuje vztahy v rodině, ve škole, v zaměstnání a dostavují se další stresové situace.

Jak se vyrovnat s psychicky stresující událostí?
Rozpoznejte stresové situace a události. Abyste se ve svém životě vyrovnali se stresem, snažte se nejprve zjistit, kdy a jak často stresující situace nastávají. Patří mezi ně dennodenní potíže, stejně jako významné události, třeba změna zaměstnání, finanční problémy, právní problémy, onemocnění či úmrtí blízkých. Zeptejte se sami sebe: „Jak reaguji na stres? Jak se cítím, když jsem vystresovaný?“

Naučte se techniky zvládání stresu.
Některé přístupy na zmenšení stresu můžete provádět sami, jako je stanovit si priority a zorganizovat si čas. Některé činnosti, které mohou snížit stres, jsou pravidelné aerobní cvičení, koníčky a meditace. Jiné vyžadují odbornou pomoc, např. krátké konzultace s psychologem.

Rozpoznejte stres a zmírněte ho.
Porozumět pocitům je stejně důležité jako samotná péče o pokožku.

Další články

E-shop

  • Doprava zdarma
    při nákupu nad 1 200 Kč.
    Po celé ČR od 110 Kč.
Nakupovat

Anketa

Jste ochotni kvůli příspěvku na léčbu lupénky změnit svou zdravotní pojišťovnu?

Zapojte se do naší ankety, ať máme dostatek argumentů pro vyjednávání se zdravotními pojišťovnami. Snažíme se pro Vás vyjednat co nejvyšší příspěvky od zdravotní pojišťovny na léčbu Vaší nemoci. Čím více se Vás do ankety zapojí, tím pro nás bude vyjednávání jednodušší. Děkujeme. Tým prolupenku.cz.